Wat is een goed verhaal? Een verhaal met en kop en een staart dat de lezer, kijker of luisteraar boeit. Dat klinkt als een open deur, maar blijkt in de praktijk allesbehalve vanzelfsprekend.
Als voormalig dagbladjournalist, speechschrijver van de ministers van Buitenlandse Zaken, auteur en podiumverteller, versta ik als geen ander de kunst om emoties te verwoorden, ingewikkelde materie om te zetten naar begrijpelijke taal en boodschappen de juiste lading te geven. En dat alles in een pakkend verhaal.
Bekijk ook Storytelling
Vouw open voor meer info
Sterke argumenten, harde feiten of een belangrijke boodschap maken nog geen goed verhaal. Een goed verhaal is afgestemd op het publiek, pakt het gehoor en blijft hangen.
Een mooi portret, een sfeervolle reportage of een aansprekend interview prikkelen de fantasie en blijven hangen, worden onthouden en laten een gevoel bij de lezer achter. Het klinkt eenvoudig, maar is in de praktijk toch echt een vak apart.
Persberichten, webteksten, brochures en folders, ze hebben één ding gemeen: ze zijn bedoeld om in begrijpelijke taal de aandacht van de lezer te vangen en nieuwsgierigheid en belangstelling op te wekken. Een overzichtelijk doel dat helaas vaak toch gemist wordt.
Bekijk hieronder meer tekst van Timo
Boekje over de bijzondere ontstaansgeschiedenis van het Haagse Hopje, op rijm in twee talen met illustraties van Susan Schildkamp
Co-auteur jubileumboek ter ere van 200-jaar café L’èspérance te Leiden.
2011 – 2013
Stadsmuseum
Wekelijkse historische rubriek over de stad Leiden in het Leidsch Dagblad
2005 – 2010
Haagse Sagen
Wekelijkse historische stadsrubriek over Den Haag en omgeving in de Haagse editie van De Telegraaf